A leading driver and strong advocate for European Businesses in Korea
European chambers release Business Confidence Survey 2020 results
European national chambers and business councils in Korea released the results of Business Confidence Survey 2020 on March 22. 127 executives of European companies, representing over 47,000 employees and a total turnover of EUR 49.6 billion (equivalent to KRW 65.0 trillion), participated in the survey.
Since 2014, the Business Confidence Survey has been conducted to take an annual snapshot of European companies’ perceptions towards the business environment in Korea. In partnership with Roland Berger Seoul, 11 European national chambers and business councils in Korea collectively organized the survey.
The European chambers hope the survey serves as a useful tool for businesspeople and policy makers to make future forward decisions for the mutual benefit of the Korean and European businesses.
ECCK는 22일 ‘2020년 한국 비즈니스 환경 설문조사’ 결과를 발표했다. 이번 설문조사는 총 11개의 유럽 국가 상공회의소들과 공동으로 진행했다.
2021년 1월에 실시한 금번 설문조사에는 한국에서 47,000명 이상을 고용하고 총 매출 규모가 496억 유로(65조원)에 달하는 127명의 유럽기업CEO들이 참여했다. 조사의 공평성을 위해 응답자들은 서비스업부터 제조업에 이르는 다양한 산업분야의 종사자들로 구성됐다. 참가자들의 약 80%가 국내에서 10년이상 활동한 기업들이다.
설문조사에 따르면 유럽기업들의 한국시장의 중요성이 지난 1년동안 증가한 것으로 나타났다. 응답자의 51%가 ‘기업의 글로벌 전략상 한국 시장의 중요도가 높아지고 있다’ (2019: 34%) 라고 대답했으며, 41%는 ‘예전과 같은 수준의 중요도를 유지하고 있다’ (2019: 49%) 라고 답하였다. 또한, 조사 참여기업의 대다수인 63%가 한국에서의 사업성과를 ‘상당히 만족’ 또는 ‘만족’ 이라고 응답한 가운데, 응답업체의 91%가 국내 투자 및 운영 비용을 증가하거나 예년 수준으로 유지할 것이라고 하였다. 44%의 응답자는 1년전에 비해 국내 실적이 증가했다고 대답했고, 22%는 비슷한 수준을 유지했다고 응답했다.
한편, 조사 참여기업의 63%가 ‘지난 2년동안 국내 경영환경이 어려워졌다’ 고 응답한 가운데, ‘법/규제 환경(62%)’과 ‘자의적 규제집행(58%)’이 한국에서 경영활동을 하는데 있어 주요 도전과제로 여겨지고 있다고 답했다. 또한, ‘정부의 기업환경 개혁이 경영에 도움을 주었는지’에 대한 설문에 대해서는 ‘도움이 안 됐다 (46%)’, ‘잘 모르겠다 (34%)’, ‘도움이 됐다 (20%)’ 순으로 나타났다.
2021년도 경영계획 수립 시 기업들의 애로사항으로는 ‘코로나19 재확산(52%)’이 가장 높게 나타났고, 이어 ‘노동정책 부담(22%)’, ‘글로벌 무역 불확실성(18%)’ 등이 꼽혔다. 반면, 2021년도에는 경제적 여건이 개선될 것이라고 45%로 가장 많았다.
2014년부터 시행된 해당 설문조사는 국내에 진출한 유럽기업들의 의견, 성과 및 도전과제에 대한 요약정보를 제공하기위한 목적으로 발행되고 있다. 롤랜드버거(Roland Berger) 서울사무소 및 11개의 유럽 국가 상공회의소들과 기업위원회들이 협력하여 수행하고 있다.
ECCK 크리스토프 하이더 총장은 “유럽 국가 상공회의소들은 해당 설문조사가 정책결정자들 및 기업인들에게 향후 비즈니스 환경을 이해하고 개선하는데 도움이 될 것이라 믿는다”, 고 전했다. 설문조사 결과는 ECCK 홈페이지(ecck.or.kr) 및 영국, 프랑스, 독일 등 주한 유럽 국가 상공회의소들의 웹사이트를 통해 확인할 수 있다.
ECCK는 유럽과 한국 간 무역, 상업, 산업적 관계 발전을 위해 설립한 비영리 단체로, 2012년에 설립했다. 현재 360여개의 유럽 및 국내외 기업들을 회원사로 보유하고 있으며, 약 5만여명의 유럽기업인을 대표하고 있다.
(끝)
ECCK, in cooperation with 10 European national chambers and Roland Berger Seoul, today released the results of Business Confidence Survey 2020.
The survey took place in January 2021 and 127 executives of European companies, representing over 47,000 employees and a total turnover of EUR 49.6 billion (equivalent to KRW 65.0 trillion), participated in the survey. The company profile included various industries, diversely ranging from services to manufacturing to provide an unbiased viewpoint. About 80% of the participants are European companies that have been active in Korea for more than a decade.
Overall, the importance the Korean market for European companies’ global strategy has increased considerably over the past year. As reported in the survey, 51% of the participants responded that ‘Korea is increasing in strategic importance’ (2019: 34%), and 41% replied ‘Korea holds same level of importance as before’ (2019:49%). Also, the majority – 63% – of the survey participants responded that they were either ‘very content’ or ‘content’ with their business performance in Korea, and 91% are willing to increase or at least maintain the same amount of investment and operational expenses in Korea. 44% of respondents reported a higher turnover than previous year, 22% said they maintained a similar level.
On the other hand, 63% replied doing business in Korea has become more difficult over the last two years, and ‘legislative environment & regulations (62%)’ and ‘discretionary enforcement of regulations (58%) is widely considered to be the major challenges for European companies doing business in Korea. Also, 46% replied that reforms implemented by the government in 2020 did not help their business operation.
When establishing the business plan for 2021, the most difficult matters for companies were the uncertainty from the resurgence of COVID-19 (52%), followed by labour policy burden (22%) and global trade uncertainty (18%). In addition, 45% of respondents answered that the economic conditions will improve in 2021.
Since 2014, the Business Confidence Survey has been conducted to take an annual snapshot of European companies’ perceptions towards the business environment in Korea. In partnership with Roland Berger Seoul, 11 European national chambers and business councils in Korea collectively organized the survey.
ECCK President Christoph Heider said, “we hope the survey serves as a useful tool for businesspeople and policy makers to make future forward decisions for the mutual benefit of the Korean and European businesses.” The results of the Business Confidence Survey 2020 can be found on ECCK webpage (ecck.or.kr) as well as European national chambers’ websites.
Established in 2012, ECCK is a business association of European companies doing business in Korea. Representing the common voice of the European business community, the ECCK provides its members with information, communication, and access pertaining to the business and regulatory environment of Korea. Today, the Chamber consists of 360 active member companies, representing 50,000 European employees.
European chambers release Business Confidence Survey 2020 results
European national chambers and business councils in Korea released the results of Business Confidence Survey 2020 on March 22. 127 executives of European companies, representing over 47,000 employees and a total turnover of EUR 49.6 billion (equivalent to KRW 65.0 trillion), participated in the survey.
Since 2014, the Business Confidence Survey has been conducted to take an annual snapshot of European companies’ perceptions towards the business environment in Korea. In partnership with Roland Berger Seoul, 11 European national chambers and business councils in Korea collectively organized the survey.
The European chambers hope the survey serves as a useful tool for businesspeople and policy makers to make future forward decisions for the mutual benefit of the Korean and European businesses.
ECCK는 22일 ‘2020년 한국 비즈니스 환경 설문조사’ 결과를 발표했다. 이번 설문조사는 총 11개의 유럽 국가 상공회의소들과 공동으로 진행했다.
2021년 1월에 실시한 금번 설문조사에는 한국에서 47,000명 이상을 고용하고 총 매출 규모가 496억 유로(65조원)에 달하는 127명의 유럽기업CEO들이 참여했다. 조사의 공평성을 위해 응답자들은 서비스업부터 제조업에 이르는 다양한 산업분야의 종사자들로 구성됐다. 참가자들의 약 80%가 국내에서 10년이상 활동한 기업들이다.
설문조사에 따르면 유럽기업들의 한국시장의 중요성이 지난 1년동안 증가한 것으로 나타났다. 응답자의 51%가 ‘기업의 글로벌 전략상 한국 시장의 중요도가 높아지고 있다’ (2019: 34%) 라고 대답했으며, 41%는 ‘예전과 같은 수준의 중요도를 유지하고 있다’ (2019: 49%) 라고 답하였다. 또한, 조사 참여기업의 대다수인 63%가 한국에서의 사업성과를 ‘상당히 만족’ 또는 ‘만족’ 이라고 응답한 가운데, 응답업체의 91%가 국내 투자 및 운영 비용을 증가하거나 예년 수준으로 유지할 것이라고 하였다. 44%의 응답자는 1년전에 비해 국내 실적이 증가했다고 대답했고, 22%는 비슷한 수준을 유지했다고 응답했다.
한편, 조사 참여기업의 63%가 ‘지난 2년동안 국내 경영환경이 어려워졌다’ 고 응답한 가운데, ‘법/규제 환경(62%)’과 ‘자의적 규제집행(58%)’이 한국에서 경영활동을 하는데 있어 주요 도전과제로 여겨지고 있다고 답했다. 또한, ‘정부의 기업환경 개혁이 경영에 도움을 주었는지’에 대한 설문에 대해서는 ‘도움이 안 됐다 (46%)’, ‘잘 모르겠다 (34%)’, ‘도움이 됐다 (20%)’ 순으로 나타났다.
2021년도 경영계획 수립 시 기업들의 애로사항으로는 ‘코로나19 재확산(52%)’이 가장 높게 나타났고, 이어 ‘노동정책 부담(22%)’, ‘글로벌 무역 불확실성(18%)’ 등이 꼽혔다. 반면, 2021년도에는 경제적 여건이 개선될 것이라고 45%로 가장 많았다.
2014년부터 시행된 해당 설문조사는 국내에 진출한 유럽기업들의 의견, 성과 및 도전과제에 대한 요약정보를 제공하기위한 목적으로 발행되고 있다. 롤랜드버거(Roland Berger) 서울사무소 및 11개의 유럽 국가 상공회의소들과 기업위원회들이 협력하여 수행하고 있다.
ECCK 크리스토프 하이더 총장은 “유럽 국가 상공회의소들은 해당 설문조사가 정책결정자들 및 기업인들에게 향후 비즈니스 환경을 이해하고 개선하는데 도움이 될 것이라 믿는다”, 고 전했다. 설문조사 결과는 ECCK 홈페이지(ecck.or.kr) 및 영국, 프랑스, 독일 등 주한 유럽 국가 상공회의소들의 웹사이트를 통해 확인할 수 있다.
ECCK는 유럽과 한국 간 무역, 상업, 산업적 관계 발전을 위해 설립한 비영리 단체로, 2012년에 설립했다. 현재 360여개의 유럽 및 국내외 기업들을 회원사로 보유하고 있으며, 약 5만여명의 유럽기업인을 대표하고 있다.
(끝)
ECCK, in cooperation with 10 European national chambers and Roland Berger Seoul, today released the results of Business Confidence Survey 2020.
The survey took place in January 2021 and 127 executives of European companies, representing over 47,000 employees and a total turnover of EUR 49.6 billion (equivalent to KRW 65.0 trillion), participated in the survey. The company profile included various industries, diversely ranging from services to manufacturing to provide an unbiased viewpoint. About 80% of the participants are European companies that have been active in Korea for more than a decade.
Overall, the importance the Korean market for European companies’ global strategy has increased considerably over the past year. As reported in the survey, 51% of the participants responded that ‘Korea is increasing in strategic importance’ (2019: 34%), and 41% replied ‘Korea holds same level of importance as before’ (2019:49%). Also, the majority – 63% – of the survey participants responded that they were either ‘very content’ or ‘content’ with their business performance in Korea, and 91% are willing to increase or at least maintain the same amount of investment and operational expenses in Korea. 44% of respondents reported a higher turnover than previous year, 22% said they maintained a similar level.
On the other hand, 63% replied doing business in Korea has become more difficult over the last two years, and ‘legislative environment & regulations (62%)’ and ‘discretionary enforcement of regulations (58%) is widely considered to be the major challenges for European companies doing business in Korea. Also, 46% replied that reforms implemented by the government in 2020 did not help their business operation.
When establishing the business plan for 2021, the most difficult matters for companies were the uncertainty from the resurgence of COVID-19 (52%), followed by labour policy burden (22%) and global trade uncertainty (18%). In addition, 45% of respondents answered that the economic conditions will improve in 2021.
Since 2014, the Business Confidence Survey has been conducted to take an annual snapshot of European companies’ perceptions towards the business environment in Korea. In partnership with Roland Berger Seoul, 11 European national chambers and business councils in Korea collectively organized the survey.
ECCK President Christoph Heider said, “we hope the survey serves as a useful tool for businesspeople and policy makers to make future forward decisions for the mutual benefit of the Korean and European businesses.” The results of the Business Confidence Survey 2020 can be found on ECCK webpage (ecck.or.kr) as well as European national chambers’ websites.
Established in 2012, ECCK is a business association of European companies doing business in Korea. Representing the common voice of the European business community, the ECCK provides its members with information, communication, and access pertaining to the business and regulatory environment of Korea. Today, the Chamber consists of 360 active member companies, representing 50,000 European employees.
(ENDS)
[Seoul Economic Daily] 유럽 기업 51% “한국 시장 중요도 높아지고 있다”
[The Korea Herald] European firms ‘optimistic’ about doing business in Korea: survey
[The Korea Times] 63% of European firms say biz environment in Korea worsening
[Korea Portal] European Companies Say It Is Harder To Do Business In Korea: Here’s Why
[Financial News] 주한 유럽기업 절반 이상 “한국 시장 중요해지고 있어” 응답해
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Jeong Hyun Kim, Manager of PR & Communications
김정현, 홍보&커뮤니케이션 과장
jeonghyun.kim@ecck.or.kr, +82 (0)2 6261 2715